pátek 12. srpna 2011

Dva Matějové

V posledních dnech jsem se vlastně poprvé setkal s klasickým problém, který potkal nejednoho rodopisce, a to stejnojmenný manželský pár ve vesnici. A setkání to bylo docela "tvrdé". Vzhledem k tomu, že v dobách 18. století se točila jen nějaká dvacítka jmen, a vzhledem k nízké mobilitě není zas tak překvapivé, že se v jedné vesnici objeví manželský pár, které má kromě stejného příjmení i stejná jména křestní. A pokud mluvíme o době před rokem 1770 a zavedením čísel domů, taková situace každému pěkně zatopí.

V mém případě to bylo o to horší, že jsem hodně dlouho vůbec netušil, že by se mohlo jednat o dva manželské páry. Děti se rodily v intervalech delších než devět měsíců a ani jména kmotrů nic v tomto směru nenaznačovala. Prostě jsem měl za to, že se mezi roky 1747 až 1761 v rodině Matěje Černíka, svobodníka ve Zderadinách, a jeho manželky Kateřiny narodilo deset dětí. Až zpětně jsem si uvědomil, že už v té době tam náznak byl, a sice, když v srpnu 1762 zemřela roční Rozina Černíková, byla v matrice zemřelých zapsána coby dcera nebožtíka Matěje Černíka se špatně čitelnou latinskou poznámkou, že po smrti otce žila u někoho jiného. Ale to mě tehdy ještě nevarovalo.
"Prozření" přišlo později, když jsem znovu procházel matriky, abych zkontroloval, zda mi něco neuniklo. Uniklo. Při prvním hledání jsem bůhvíproč nenašel zápis o narození a křtu Josefa Černíka, syna Matěje Černíka a manželky Kateřiny, dne 13. listopadu 1759. Jenže v rodině jsem už měl vedeného syna Václava, křtěného 8. září 1759. Dvouměsíční odstup mezi dětmi pak nemohl znamenat nic jiného než dvě rodiny.
Rozpoznat, že jde o dvě rodiny, je krok první. Poznat ale, do které z nich dítě patří, je věc druhá. A to nebylo v tomto případě úplně jednoduché. Obvykle mohou pomoci kmotři, pokud ke křtům obou rodiny chodí odlišná, ale stejná skupina osob. Jenže ve Zderadinách snad u každého křtu byla jako kmotra jistá Alžběta Mudrochová (a někdy její manžel František). A její jméno mezi deseti dětmi chybělo jen dvakrát (a z toho ji jednou zastoupil manžel). Takže jsem ji mohl z identifikace vyloučit. Nakonec to ale šlo i díky těm kmotrům.
Jediným jistým dítětem byla zmíněná Rozina, která se narodila v roce 1761 a jíž jsem díky zápisu zemřelých mohl spolehlivě spojit s Matějem, nebožtíkem z roku 1762. Podle jména kmotra, který se vyskytoval už jenom v jednom případě, jsem byl schopný identifikovat jejího bratra, uvedeného Václava. U ostatních dětí se v různých kombinacích přece jen opakovala stejná jména - Polesný, Visner, Vladyka - takže, byť ne s jistotou stoprocentní, všechny ostatní děti jsem mohl přiznat "mému" Matějovi.
Útěchou mi může být to, že svojí prapraprapraprababičku jsem mohl přidat k otci s jistotou, a to díky tomu, že s v době její svatby byl otec ještě naživu, zatímco druhý potenciální otec Matěj byl už po smrti.
I tak doufám, že příště to bude jednodušší.

Žádné komentáře:

Okomentovat